Κυριακή, 1 Οκτωβρίου 2017

Χρήστου Διαμαντόπουλου: «Σηκώνει ανάστημα» ο Μοριάς με το γάλα του - Ανταγωνίζεται τους μεγάλους παίκτες της γαλακτοβιομηχανίας

  
Ανταγωνίζεται τους μεγάλους παίκτες της γαλακτοβιομηχανίας1
Του Χρήστου Διαμαντόπουλου


Παράδειγμα υγιούς επιχειρηματικότητας σε έναν κλάδο που αργοσβήνει. Ο λόγος για τον αγελαδοτρόφο Γιάννη Αντωνάκο από την Αργολίδα, ο οποίος αψηφώντας την κρίση, τόλμησε να κάνει πράξη το όνειρό του για αυτονομία της παραγωγής του από τις μεγάλες βιομηχανίες γάλακτος, κυκλοφορώντας στην αγορά – χωρίς μεσάζοντες – το «Γάλα του Μοριά».
Σε αυτή του την προσπάθεια δεν ήταν μόνος, αφού είχε και έχει δίπλα του την οικογένειά του (οι γιοί του Λευτέρης και Άγγελος ασχολούνται συστηματικά με τη μονάδα) αλλά και μια ομάδα συνεργατών κτηνοτρόφων της περιοχής, οι οποίοι το 2011 δημιούργησαν τον Συνεταιρισμό Αγελαδοτρόφων Ανατολικής Πελοποννήσου, μέσω του οποίου ξεκίνησαν να επιχειρούν.
Σήμερα ο συνεταιρισμός έχει κατορθώσει, σε πείσμα των καιρών, να πληρώνει το γάλα στους παραγωγούς του προς 45 λεπτά/κιλό, ενώ οι βιομηχανίες συνήθως δίνουν 35-37 λεπτά/κιλό. Επιπλέον, στηριζόμενος στον Συνεταιρισμό Αγελαδοτρόφων Ανατολικής Πελοποννήσου και αξιοποιώντας το εξαιρετικό τοπικό γάλα, το «Γάλα του Μοριά», κατόρθωσε να έχει πολύ σημαντική παρουσία σε πέντε νομούς της Ελλάδας (Αργολίδα, Κορινθία, Αρκαδία, Λακωνία, Μεσσηνία). Έγινε έτσι το πρώτο σε πωλήσεις τοπικό γάλα στις περιοχές αυτές, ενώ πλέον τοποθετείται πολύ ψηλά στη συνείδηση των καταναλωτών.
«Δεν μετανιώσαμε καθόλου για την απόφασή μας να απεξαρτηθούμε από τις γαλακτοβιομηχανίες και να καθετοποιήσουμε την παραγωγή μας. Αν και ξεκινήσαμε στα χρόνια της κρίσης, αποκλεισμένοι από το τραπεζικό σύστημα, καταφέρανε με μηδέν δανεισμό να αναπτύξουμε το δίκτυό μας, να κλείσουμε τις χρονιές με αύξηση τζίρου 25% και με αξιόλογη κερδοφορία. Προσβλέπουμε στο μέλλον με αισιοδοξία. Οι στόχοι μας φιλόδοξοι και ο σκοπός μας ένας: να προσφέρουμε στους καταναλωτές ένα ασφαλές, ποιοτικό και προσιτό προϊόν του τόπου τους, κάθε μέρα και καλύτερο, κάθε μέρα και σε περισσότερους …» τονίζει ο κ. Αντωνάκος.
Δίκτυο πωλήσεων
«Παράλληλα δημιουργήθηκε ένα δίκτυο πωλήσεων στην Αθήνα, σε επιλεγμένα σημεία, για την αγορά της οποίας ετοιμάζεται προσεχώς σημαντική παρέμβαση. Επίσης, εμπλουτίσθηκε η γκάμα των προϊόντων με πολλά γαλακτοκομικά είδη.
Επιλέχθηκαν σε αυτή την πορεία το καλύτερο εμφιαλωτήριο της ευρύτερης περιοχής για τα υγρά γάλατα, ο μεγαλύτερος και ποιοτικότερος παρασκευαστής παραδοσιακού γιαουρτιού της Νότιας Ελλάδας για το γιαούρτι, το μεγαλύτερο τυροκομείο της Τρίπολης για τα τυριά και μια εξαιρετική βιομηχανία γάλακτος για τα επιδόρπια και το βούτυρο. Προμηθεύοντας όλους τους παραπάνω με το «Γάλα του Μοριά», καθορίζοντας τις προδιαγραφές των προϊόντων και επιβλέποντας με το έμπειρο προσωπικό την παραγωγή και τη διακίνησή τους, υπάρχουν τα αποτελέσματα ποιότητας που απολαμβάνετε και εμπιστεύεστε», μας λέει ο αγελαδοτρόφος από την Πελοπόννησο.
«Απόλυτος έλεγχος στην ποιότητα»
Η καρδιά της εταιρείας δεν είναι άλλη από τον Αγελαδοτροφικό Συνεταιρισμό. Αποτελούμενος από μονάδες της περιοχής του Κεφαλαρίου Άργους, με ραχοκοκαλιά τις μονάδες των αδελφών Ιωάννη και Παναγιώτη Αντωνάκου, φιλοδοξεί στο επόμενο διάστημα να εντάξει στις τάξεις του όλα τα γάλατα της Ανατολικής Πελοποννήσου. Τα περισσότερα μέλη του είναι κτηνοτρόφοι δεύτερης και τρίτης γενιάς, που κατέχουν καλά το αντικείμενο και μαζί με έμπειρα στελέχη από το χώρο της γαλακτοβιομηχανίας έχουν συγκροτήσει μια αποτελεσματική και φιλόδοξη ομάδα.
«Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ο απόλυτος έλεγχος στην ποιότητα του γάλακτος που παράγει ο συνεταιρισμός.
Έχοντας ιδιοπαραγωγή στο σύνολο των χονδροειδών ζωοτροφών και μέρος των καρπών από ιδιόκτητες εκτάσεις, εφαρμόζοντας σύγχρονες ζωοτεχνικές πρακτικές στη διατροφή, στο άρμεγμα και στη διαβίωση των ζώων και συνεργαζόμενοι με ειδικούς κτηνιάτρους-ζωοτέχνες, παράγεται ένα γάλα υψηλής υγιεινής και διατροφικής αξίας, που δίνει το σαφές πλεονέκτημα στα προϊόντα του συνεταιρισμού», μας εξηγεί ο κ. Αντωνάκος.
Τα πλεονεκτήματα
Επίσης, προσθέτει ότι: «Η ιδέα για την τυποποίηση των προϊόντων ήρθε, γιατί ούτως ή άλλως συνεργαζόμασταν με βιομηχανίες και ήταν θέμα ανάγκης να καθετοποιηθεί η παραγωγή. Το γάλα μας δεν αποβουτυρώνεται, ενώ έχουμε κάνει ειδική συμφωνία με την εταιρεία με την οποία συνεργαζόμαστε, με αποτέλεσμα να βγαίνει στα 4% λίπος, όπως το παίρνουμε από τα ζώα και όχι στα 3,5%, όπως κάνει ο ανταγωνισμός. Έτσι είναι πιο νόστιμο και διατηρεί και τη μυρωδιά του φρέσκου γάλακτος.
Η διαδρομή Αργολίδα – Αττική είναι πολύ κοντά για την παραγωγή, την παστερίωση και τη διανομή και έτσι έχουμε πάντα φρέσκα προϊόντα που έχουν διάρκεια ζωής 6 ημέρες, ενώ η παστερίωση γίνεται σε όσο το δυνατόν χαμηλότερη θερμοκρασία με τους κανονισμούς ασφαλείας».
Ειδικότερα, τα προϊόντα του Μοριά μπορεί να τα βρει κανείς σε επιλεγμένες περιοχές της Πελοποννήσου και των Αθηνών. Συγκεντρώνονται και τυποποιούνται πολύ κοντά σε αυτές τις περιοχές, σε σύγχρονα εργοστάσια παστερίωσης με σύστημα ελέγχου παστερίωσης HASSP, υπό την παρακολούθηση πεπειραμένων στελεχών του Συνεταιρισμού Αγελαδοτρόφων Ανατολικής Πελοποννήσου. Στο πλήρες γάλα δεν αφαιρείται η κρέμα (για να τυποποιηθεί στο 3,5%). Γι’ αυτό, το λίπος του τα χειμώνα είναι περίπου 4% και το καλοκαίρι όχι λιγότερο από 3,8%. Αυτό φαίνεται στη γεύση του ή στα τοιχώματα του μπουκαλιού.
Για το «Γάλα του Μοριά» χρησιμοποιείται μη-μεταλλαγμένη σόγια και δεν περιέχει τροποποιημένες γενετικά πρώτες ύλες.
Στο σοκολατούχο γάλα χρησιμοποιείται άριστης ποιότητας σοκολάτα από την ίδια πρώτη ύλη αποβουτυρωμένη (1,5% λίπος).
Ανταγωνίζονται τους μεγάλους
Όπως σε κάθε επιχειρηματική προσπάθεια, έτσι και σε αυτή, μεγάλη σημασία έχει και ο ανταγωνισμός. Και σε αυτό το πεδίο όμως, η προσπάθεια των αγελαδοτρόφων της Αργολίδας φαίνεται να τα πηγαίνει ιδιαίτερα καλά. «Στην περιοχή μας είμαστε οι μεγαλύτεροι και ειδικά στην περιοχή του Ναυπλίου μπορούμε να ανταγωνιστούμε και αθηναϊκές εταιρείες. Παράλληλα στην Ανατολική Πελοπόννησο δεν υπάρχει άλλη μεγάλη ανταγωνιστική γαλακτοκομική εταιρεία», μας εξηγεί ο Γ. Αντωνάκος. Όσον αφορά την αποδοχή των προϊόντων του Μοριά από τους καταναλωτές, τονίζει: «Τα προϊόντα μας είναι πολύ ποιοτικά και περιορισμένης παραγωγής και γι’ αυτό μας έχει αγκαλιάσει και ο κόσμος της περιοχής».
Στην ερώτησή μας σχετικά με το ενδεχόμενο εξαγωγών, τονίζει: «Οι εξαγωγές δεν είναι στις προτεραιότητές μας και δεν έχουμε ακόμα κάποιο προϊόν που να το παράγουμε εμείς και να είναι εξαγώγιμο.
Η προτεραιότητά μας είναι η εγχώρια αγορά, όπου κάνουμε τζίρο περίπου 2,5 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ όταν το διπλασιάσουμε θα είμαστε ευχαριστημένοι και θα θεωρούμαστε μια καλή τοπική επιχειρηματική δύναμη στον κλάδο της αγροδιατροφής»
«Άνοιγμα» και σε άλλα προϊόντα
Τα σχέδια όμως για τον Συνεταιρισμό Αγελαδοτρόφων Ανατολικής Πελοποννήσου δεν περιορίζονται στο γάλα. Ήδη καταβάλλονται προσπάθειες για άνοιγμα και στο κομμάτι των χυμών, σε συνεργασία με ένα εμφιαλωτήριο που βρίσκεται στη Σπάρτη. Επίσης, πρόσφατα ολοκληρώθηκε ένα τμήμα logistics στην περιοχή του Κεφαλαρίου, με ψυγεία και γραφεία, ενώ επενδύει και σε αυτοκίνητα ψυγεία, βυτία μεταφοράς γάλακτος και στο προσεχές μέλλον, εάν βοηθήσουν και τα οικονομικά, στους στόχους του βρίσκεται η δημιουργία εργοστασίου παραγωγής στην Αργολίδα. Προκειμένου όμως τα σχέδια του συνεταιρισμού να λάβουν σάρκα και οστά, απαιτείται και η σωστή εκμετάλλευση των κατάλληλων χρηματοοικονομικών εργαλείων. «Αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να ενταχθούμε και στους αναπτυξιακούς νόμους, ώστε να μπορούμε να επενδύσουμε σε πιο σοβαρές επενδύσεις, όπως ένα μικρό εργοστάσιο γαλακτοκομικών, που μπορεί να φτάσει το 1 εκατ. ευρώ. Επίσης στο μέλλον σκεφτόμαστε να μπούμε και στο γίδινο γάλα» τονίζει ο κ. Αντωνάκος.





1 Από το περιοδικό «Agricola” της Καθημερινής, Ιουλίου – Αυγούστου 2017