Κυριακή, 3 Ιουλίου 2016

Η νομοθετική διαδικασία



Ένας υπουργός δεν οφείλει να είναι γνώστης όλων των θεμάτων που είναι υποχρεωμένος να χειρίζεται. Γι’ αυτό έχει έναν ολόκληρο υπηρεσιακό μηχανισμό, ο οποίος γνωρίζει τα θέματα και μπορεί να τον ενημερώνει για κάθε θέμα που οφείλει να χειρισθεί. Όμως και πάλι, ο υπηρεσιακός μηχανισμός δεν μπορεί να καλύπτει κάθε λεπτομέρεια για μεγάλα και σύνθετα θέματα, όπως για παράδειγμα η θέσπιση νόμου για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς.
Στη διαδικασία κατάρτισης νόμων, έχει ορθώς προβλεφθεί περίοδος διαβούλευσης και ακρόασης εκπροσώπων των ενδιαφερομένων. Στην περίπτωση νομοσχεδίων για τους συνεταιρισμούς, η ακρόαση γίνεται από τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου. Για τον πρόσφατο νόμο (ν. 4384/2016, Αγροτικοί συνεταιρισμοί …), η ακρόαση πραγματοποιήθηκε στις 13 Απριλίου 2016. Από την Επιτροπή κλήθηκαν και παραβρέθηκαν 25 εκπρόσωποι συνεταιρισμών και πολλών άλλων νομικών προσώπων, όπως φαίνεται στον πίνακα που ακολουθεί:


Ονοματεπώνυμο

Ιδιότητα
1
Πεβερέτος Παν.
Πρόεδρος Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ)
2
Γαρδικιώτης Μεν.
Γεν. Γραμματέας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ)
3
Κακαβάς Νικ.
Μέλος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ)
4
Παλαιολόγου Μιχ.
Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Εργαζομένων Γεωργικών Οργανώσεων Ελλάδας (ΟΣΕΓΟ)
5
Καραμπάσης Μ.
Πρόεδρος του Συλλόγου Βιοκαλλιεργητών Αγορών Αττικής (ΣΥΒΑΑ)
6
Κουτλιάμπας Νικ.
Πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Επεξεργασίας και Πώλησης Οπωροκηπευτικών Προϊόντων (ΑΣΕΠΟΠ) Βελβεντού
7
Μελεμικλής Βασ.
Πρόεδρος της Πανελλήνιας Διεπαγγ. Οργάνωσης Ακατέργαστου Καπνού (ΠαΔΟΑΚ)
8
Σκούτας Ιω.
Πρόεδρος της Ένωσης Οινοποιητικών Συνεταιρισμών Σάμου (ΕΟΣΣ)
9
Βακάλης Αθαν.
Πρόεδρος του Συνεταιρισμού «ΘΕΣ γάλα»
10
Τούμπος Γεώργ.
Πρόεδρος της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου (ΕΜΧ)
11
Τσιάνος Δημ.
Πρόεδρος της Ένωσης Νέων Αγροτών Νομού Ημαθίας
12
Γιαλαγκολίδης Παύλ.
Πρόεδρος της Ένωσης Νέων Αγροτών Νομού Χαλκιδικής
13
Σταματάκος Δηγμ.
Πρόεδρος της Ένωσης Νέων Αγροτών Νομού Λακωνίας
14
Κουτσουπιάς Θωμάς
Αναπληρωτής Πρόεδρος της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ)
15
Ιωαννίδου Δέσποινα
Πρόεδρος του Γυναικείου Συνεταιρισμού «Άγιος Αντώνιος» Θεσσαλονίκης
16
Μητροπούλου Ανδριανή-Άννα
Νομική Σύμβουλος της Ένωσης Οινοποιητικών Σάμου (ΕΟΣΣ) και μέλος του ΔΣ του Ινστιτούτου Συνεταιριστικών Ερευνών και Μελετών (ΙΣΕΜ)
17
Μπαλάσης Στυλ.
Πρόεδρος του Αλιευτικού Συνεταιρισμού Βιστωνίδος
18
Κορδοπάτης Παρ.
Γεν. Διευθυντής της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ)
19
Γαρόφλος Ευστ.
Πρόεδρος του Συνδέσμου Εργαζομένων Συνεταιριστικών Οργανώσεων Λάρισας
20
Παλαιοδήμος Ευάγγ.
Γενικός Γραμματέας της Συνομοσπονδίας Ζωοφιλικών Σωματείων Ελλάδος (ΣΥΖΩΣΩΕΛ)
21
Κουλοσούσας Γεώρ.
Πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού «ΣΤΕΒΙΑ»
22
Δημητρίου Ευάγγ.
Μέλος του ΔΣ του Πανελληνίου Συλλόγου Ιχθυολόγων Δημοσίου (ΠΣΙΔ) και Τεχνικός Σύμβουλος του Αλιευτικού Συνεταιρισμού «ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ»
23
Ψαλτοπούλου Χαρίκ.
Μέλος του ΔΣ του Πανελληνίου Συλλόγου Ιχθυολόγων Δημοσίου (ΠΣΙΔ).
24
Ταμπακιάρης Κων.
Πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Νάουσας
25
Βαλασσάς Διον.
Διευθυντής του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς
26
Δημητρίου Ανδρ.
Πρόεδρος του ΔΣ του Αγροτικού Πτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Ιωαννίνων

Δύο σχόλια σχετικά με τη διαδικασία και την ουσία της ακρόασης:
  1. Ή Πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής κα Χαρά Καφαντάρη όρισε από την αρχή ότι κάθε εκπρόσωπος έχει στη διάθεσή του 3 λεπτά με κάποια ανοχή, αν απαιτηθεί. Στην πράξη διατέθηκαν 4-5 λεπτά. Απορία προκαλεί η αίσθηση δημοκρατίας και λογικής της διαδικασίας, όταν ο ίδιος χρόνος διατίθεται στη συζήτηση για τα αδέσποτα ζώα και για το σύνολο των αγροτικών συνεταιρισμών της χώρας. Ο ίδιος χρόνος για ενδιαφερόμενους για ένα άρθρο του νομοσχεδίου και ο ίδιος για 40 άρθρα. Το επιχείρημα ότι είναι πολλοί οι προσκεκλημένοι, είναι αφελές, διότι η Επιτροπή αποφασίζει πόσοι και ποιοι θα κληθούν και γνωρίζει πόσους και ποιους εκπροσωπεί ο προσκαλούμενος. Το γεγονός ότι όσοι κατέθεσαν υπομνήματα, αυτά θα διανεμηθούν στα μέλη της Επιτροπής λογικά αντιστρατεύεται την αξία της ακρόασης, αφού θα μπορούσε να καταργηθεί εντελώς η διαδικασία της ακρόασης.
  2. Το σχόλιο επί της ουσίας αναφέρεται στην αποτελεσματικότητα της ακρόασης. Είναι μοναδικό το γεγονός ότι όλοι ανεξαιρέτως οι κληθέντες είχαν σοβαρές επιφυλάξεις για ένα ή για πολλά άρθρα του νομοσχεδίου, ακόμη και για παραβίαση των παγκόσμιων Συνεταιριστικών Αρχών, για την τήρηση των οποίων η Ελλάδα έχει δεσμευθεί, αλλά και για αντισυνταγματικότητα. Το αποτέλεσμα των επιφυλάξεων αυτών υπήρξε εντελώς οριακό, αφού το κείμενο που ψήφισε η Βουλή ελάχιστα διαφέρει από το νομοσχέδιο. Έτσι, ο τύπος τηρήθηκε αλλά η ουσία της ακρόασης εκμηδενίστηκε. Ο αρμόδιος Υπουργός μπορεί να αισθάνεται υπερήφανος.

Ολόκληρη η ακρόαση της 13.4.2016 στην Επιτροπή στο:
http://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/ToKtirio/Fotografiko-Archeio/#d5ce04a0-f3f1-4ebd-b84e-a5e800a868ac

Συζήτηση 14.4.2016: http://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-
Ellinon/ToKtirio/Fotografiko-Archeio/#c9b49240-f8cc-4292-b482-a5ea00af57eb


Κ. Παπαγεωργίου