Κυριακή, 3 Ιουλίου 2016

Μια άλλη ερμηνεία για τις εισαγωγές φρούτων και λαχανικών

«Η Ελλάδα της κρίσης εξακολουθεί να εισάγει φρούτα και λαχανικά» ήταν ο τίτλος ενημερωτικού κειμένου εφημερίδας (Καθημερινή 18/19 Ιουνίου 2016). Ορθότερο θα ήταν να αναφερθεί ότι οι εισαγωγές φρούτων και λαχανικών ακολουθούν αυξητική πορεία, αφού μεταξύ του 2014 και του 2015 οι εισαγωγές αυτές αυξήθηκαν κατά 10,3%. Η δημοσιογραφική ερμηνεία είναι ότι ο καταναλωτής δεν μπορεί να εγκαταλείψει τις καταναλωτικές του συνήθειες, παρά την κρίση από την οποία μαστίζεται η χώρα. Αναφέρεται επίσης το ενδεχόμενο οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ να αγοράζουν σε καλύτερες τιμές εισαγόμενα κηπευτικά.
Η ερμηνεία αυτού του γεγονότος θα ήταν πληρέστερη αν γινόταν γνωστές οι αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών και στον τρόπο που λειτουργούν οι αλυσίδες των πολυκαταστημάτων. Ειδικότερα, το γεγονός ότι: α) το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών προμηθεύεται τρόφιμα από τις αλυσίδες πολυκαταστημάτων και β) ότι οι αλυσίδες αυτές συνάπτουν μακροχρόνιες συμβάσεις με μεγάλους προμηθευτές ανά τον κόσμο, για μεγάλο μέρος των καταστημάτων τους.
Η τάση των καταναλωτών να πραγματοποιούν το μεγαλύτερο μέρος των αγορών τους από τα πολυκαταστήματα δεν φαίνεται ότι πρόκειται να περιοριστεί. Μάλλον θα επεκταθεί, όπως έχει παρατηρηθεί σε άλλες χώρες. Όσον αφορά τη συμπεριφορά των αλυσίδων των λιανοπωλητών, ο αναγνώστης παραπέμπεται στη Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής της Ε.Ε. με θέμα «Ο κλάδος των μεγάλων λιανοπωλητών – τάσεις και αντίκτυπος σε αγρότες και καταναλωτές», που υπάρχει στο τεύχος 1 του Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2014, του παρόντος περιοδικού.
Το γενικότερο μήνυμα που ενδιαφέρει τους έλληνες αγρότες αλλά και τους καταναλωτές, είναι ότι αν δεν υπάρξουν συμπαγείς, σύγχρονες και μεγάλες συνεταιριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες να διαχειρίζονται μεγάλες ποσότητες προϊόντων και ικανές να συνάπτουν και να τηρούν συμβάσεις με φορείς του λιανεμπορίου για συστηματική τροφοδοσία, με προϊόντα καλής ποιότητας και σε ανταγωνιστικές τιμές, η κατάσταση θα βαίνει προς το χειρότερο, όσο φθηνά και αν είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν το προϊόν οι παραγωγοί, οι οποίοι τελικά δεν θα μπορέσουν και αυτοί να επιβιώσουν επαγγελματικά.
Το μήνυμα προς τους έλληνες αγρότες μικροπαραγωγούς είναι: συνεταιρισθείτε και οργανωθείτε επιχειρηματικά. Διαφορετικά δεν θα επιβιώσετε. Μην περιμένετε κάτι από την Πολιτεία, η οποία εμφανίζεται να «παίζει» με τον συνεταιριστικό θεσμό, δέσμια των ιδεοληψιών των εκάστοτε αρμοδίων. Στην ευλογημένη από το κλίμα Ελλάδα, θα καταναλώνουμε όλο και περισσότερο εισαγόμενα γεωργικά προϊόντα, αν θα αντέχουν οι καταναλωτές να τα αγοράζουν και αυτά.



Κ. Παπαγεωργίου